Fusies en overnames zijn complexe transacties die grote impact kunnen hebben op zowel bedrijven als hun stakeholders. Voor de closing van een overname is het uitvoeren van due diligence van cruciaal belang om inzicht te krijgen in de financiële, juridische en operationele aspecten van een bedrijf. Hoewel deze harde factoren essentieel zijn, wordt de soft due diligence vaak over het hoofd gezien. In dit artikel zullen we de waarde van soft due diligence bij fusies en overnames verkennen en waarom het belangrijk is om hier voldoende aandacht aan te besteden.
Soft due diligence richt zich, in tegenstelling tot de harde due diligence, op de niet-financiële aspecten van een bedrijf, zoals de bedrijfscultuur, medewerkersbetrokkenheid, leiderschap, klantrelaties en reputatie.
De culturele integratie is vaak een van de grootste uitdagingen bij fusies en overnames. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken (o.a. Stuij & Lycklame á Nijeholt, 2019) die duiden op een faalpercentage van 65-85 % van alle fusies en/of overnames. De meest voorkomende redenen van het mislukken van een overname zijn:
Soft due diligence helpt bij het identificeren van cultuurverschillen en het beoordelen van de compatibiliteit van de bedrijfsculturen en helpt daarmee de kans op een succesvolle overname te vergroten.
Naast onderzoek van de beoogde overnamekandidaat moet ook gekeken worden naar de kwaliteit en betrokkenheid van het managementteam. Het is essentieel om te bepalen of dit team in staat is om de integratie succesvol te leiden, open staat om veranderingen door te voeren en nieuwe ideeën en werkwijzen toe te laten. Dit kan andere kwaliteiten eisen van een management team vergeleken met een “going concern” situatie.
Het onderwerp duurzaamheid valt (vaak nog) onder sof due diligence. Het evalueren van de duurzaamheidspraktijken en -prestaties van een bedrijf is essentieel om de compatibiliteit met de duurzaamheidsdoelstellingen van de koper te beoordelen. Dit omvat het onderzoeken van de milieuvriendelijkheid van de bedrijfsactiviteiten, de inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, de betrokkenheid bij duurzame supply chains en de reputatie op het gebied van duurzaamheid. Door duurzaamheidsfactoren mee te nemen kan een koper bepalen of een potentiële overname overeenkomt met hun duurzaamheidsstrategieën en -waarden. De verwachting is overigens dat duurzaamheid (ESG) in de toekomst deel gaat uitmaken van de reguliere due diligence onderwerpen.
Er zijn verschillende methoden voor het uitvoeren van een soft due diligence:
Vaak wordt er een combinatie van methoden gebruikt om een compleet beeld te krijgen.
Onderdelen van deze methoden kunnen in een vroeg stadium uitgevoerd worden (o.a. social media-analyse, deel van cultuur analyse). Interviews met medewerkers en sleutelfiguren kunnen (mede vanwege de vertrouwelijkheid) pas uitgevoerd worden na het tekenen van een Intentie verklaring (LOI). In de LOI zou er een ontbindende voorwaarde kunnen worden overeengekomen over dit onderwerp.
De soft due diligence is een essentieel onderdeel van het fusie- en overnameproces.
Het geeft inzicht in de niet-financiële aspecten van een bedrijf, zoals cultuur, leiderschap en klantrelaties, die van cruciaal belang zijn voor het succes van de integratie.
Onze ervaring is dat dit onderdeel van het overnameproces vaak te beperkt aandacht krijgt.
Door soft due diligence serieus te nemen en het te integreren met de traditionele harde due diligence, kun je als bedrijf een beter onderbouwde beslissing nemen over potentiële fusies en overnames en de risico’s en kansen beter inschatten. Dat maakt de kans op een succesvolle overname, ook op langere termijn, alleen maar groter.