In grote lijnen definiëren wij 10 stappen in een verkoopproces. Deze worden weer onderverdeeld in 3 fases: de interne, de externe en de exclusieve fase.
In een vorig artikel hebben we aandacht besteed aan de interne fase en externe fase van het verkoopproces. Nu staan we stil bij de exclusieve fase.
Waar de interne fase vooral bestaat uit de voorbereidende werkzaamheden, in de externe fase het moment aangebroken om “naar buiten” te treden, richten we ons in de exclusieve fase op het finaliseren van de transactie.
In de exclusieve fase is er een keus gemaakt voor een koper en op hoofdlijnen overeenstemming bereikt. Deze overeenstemming wordt vastgelegd in een Letter of Intent (LOI). Met de koper wordt het proces vervolgd met als doel uiteraard de transactie te finaliseren.
In deze fase vraagt het boekenonderzoek veel tijd van de verkoper. Dit is ook de fase waarin de juristen (meer) op het toneel verschijnen en vaak al een deel van de onderhandeling doen.
Aandachtspunten in deze fase zijn:
De verkoop van een onderneming doe je niet zomaar of er even bij. Het vraagt serieuze aandacht en tijd. De verkoop van een onderneming is een professie waarbij ervaring en gemaakte vlieguren noodzakelijk zijn om te komen tot een goede deal. Schakel hierbij dus vooral een adviseur in die je ondersteunt in dit proces. Dat vraagt een investering maar die verdient zich zeker terug.
Wil je meer weten over de verkoop van je onderneming? Neem dan gerust contact met ons op. Wij drinken graag geheel vrijblijvend een kop koffie met je.