Onder het mom kennis is macht, kennis delen is kracht, hebben wij al eens een blog geschreven over het effect van het delen van wat je weet. De opvatting in de huidige samenleving is dat juist diegenen die kunnen inspelen op de constant veranderende wereld de “winnaars” zijn. En om in deze context “winnaar” te worden, zijn kennis en scholing één van de belangrijkste instrumenten. Het leren van anderen en kennis doorgeven, maakt je als individu of groep flexibel.
Dat wij als UNO dit principe al jaren onderstrepen bewijst collega Luuk Veurink, die al sinds 2011 jaarlijks een gastcollege Financial Accounting verzorgt voor studenten bedrijfskunde aan de RUG. Om bekende redenen kon dat afgelopen jaren niet doorgaan, maar dit jaar heeft hij de draad weer opgepakt. In de Stadskerk, een bijzondere locatie in de stad Groningen die ook dienst doet als collegezaal, nam hij de studenten mee in de wereld van insolventie, fusies en overnames. Hierbij lag de focus met name op de koppeling tussen theorie en praktijk. Wat leer je als student en waar pas je dit toe in de dagelijkse praktijk, waar UNO zich in beweegt?
Kortom, hoe zinnig of onzinnig is boekhouden (financial accounting)? Hoe lees je balansen, resultatenrekeningen en cashflowstatements nou écht. Zijn al die cijfers saai? Bepaald niet! Zelfs de stelling: “financial accounting is eigenlijk marketing” passeerde de revue.
Luuk eindigde zijn college met een oude wijsheid, waarin eigenlijk simpelweg de definitie wordt gegeven van een goede (of juist slechte 😉 )ondernemer (‘koopman’).
Die al wil kopen wat hij ziet, schoon hij verstaat de handel niet
Die veel verteert op kleine winsten, en bijna nooit wil zijn de minste
Die anderen zijn goed vertrouwt, en niet behoorlijk boeken houdt
Die zelden rekent, weinig schrijft, ‘t is zelden dat hij koopman blijft.