In grote lijnen definiëren wij 10 stappen in een verkoopproces. Deze worden weer onderverdeeld in 3 fases: de interne, de externe en de exclusieve fase.
In een vorig artikel hebben we aandacht besteed aan de interne fase van het verkoopproces. Nu staan we stil bij de externe fase.
De interne fase bestaat vooral uit de voorbereidende werkzaamheden. In de externe fase is het moment aangebroken om “naar buiten” te treden.
Vanaf de start van de externe fase neemt de onderhandelingsruimte voor de verkopende partij af. Het is dus belangrijk om de tijd te nemen voor de interne fase, zodat je met de juiste én onderbouwde informatie de markt op gaat.
Bekend maken in de markt dat je je onderneming wilt verkopen, is vaak het spannendste moment in het verkoopproces. In deze fase deel je (kern)gegevens met potentiële gegadigde(n) en krijg je een eerste indruk van de interesse vanuit de markt.
Belangrijkste functie van de LOI voor de koper is exclusiviteit: de verkoper verplicht zich ertoe alleen met de beoogd koper te onderhandelen. Maar voordat een verkoper bereid is om met één partij verder te gaan, moet die wel het vertrouwen hebben dat het tijdrovende proces tot een deal leidt.
Daarnaast is de letter of intent (intentieverklaring) voor beide partijen een middel om het onderhandelingsproces te stroomlijnen door een aantal essentiële afspraken naar voren te halen, en vorm te geven aan het proces zodat de kans op succes groter wordt.
Als alle onderdelen van de externe fase zijn afgerond, begint de exclusieve fase. In de exclusieve fase is er een keuze gemaakt en op hoofdlijnen overeenstemming (LOI) bereikt met een koper. Met deze koper wordt het proces vervolgd met als doel uiteraard de transactie te finaliseren. Welke stappen we in deze fase ondernemen, leest u in ons volgende artikel.
Wilt u daar niet op wachten? Stuur een mail naar info@uno-advies.nl