Kennisbank

“WHOA 3.0 – lessons learned”

WHOA lessons learned

Zo’n twee jaar na invoering van de WHOA was het een goed moment om stil te staan bij de ervaringen die zijn opgedaan met deze nieuwe wetgeving. Op woensdag 26 april jl. hebben wij daarom voor een delegatie van één van de grootbanken een presentatie verzorgd. Hierbij is vooral ingegaan op de dagelijkse praktijk (ervaringen en lessons learned). Ook werd de WHOA bezien vanuit bancair perspectief. Er is stilgestaan bij de beoordeling van het bestaansrecht van een onderneming en de competenties van het management. Maar ook bij de oorzaken waarom een WHOA-proces niet slaagt of uitmondt in een buitengerechtelijk onderhands akkoord. In de sessie werd opnieuw duidelijk waar het bij de WHOA écht om gaat: de WHOA is bedoeld om een bedrijfseconomisch probleem op te lossen en zowel het commercieel als financieel bestaansrecht van een onderneming veilig te stellen. In de praktijk wordt daar weleens te snel aan voorbij gegaan.

Specifieke vragen

Tijdens deze sessie kwam een aantal specifieke vragen naar voren, zoals:

  1. Hoe werkt de WHOA als bijvoorbeeld één van de dochterbedrijven van een groep dreigt failliet te gaan en de hele groep door de bank is gefinancierd?
  2. Welke beslismomenten zijn er voor een bank in een WHOA-proces (en hoe daarmee om te gaan)?
  3. Hoe moet een bank omgaan met aanvullende zekerheden buiten de debiteur (zoals bijv. een privé borgstelling van een ondernemer)?
  4. Wat te doen als de rechter het akkoord homologeert maar nadien de nieuwe aandeelhouder/financier niet door het KYC (know your client)-proces bij de huisbankier komt?

Nieuwe inzichten

Er zijn veel inzichten gedeeld en we kijken terug op een zeer geslaagde bijeenkomst.

Lees ook

Adviseur uitgelicht: Niels Dijkstra

author image UNO

UNO helpt de Elzinga Groep naar een bestendige toekomst

Luuk Veurink - UNO Luuk Veurink