ZOEKEN

Adviseur uitgelicht: Arno Elting

Artikel geschreven door: Adviseur uitgelicht: Arno Elting op 9 februari 2017

De meeste UNO-adviseurs komen uit het bedrijfsleven. Arno Elting is daarop geen uitzondering. Zijn eigen ervaringen als DGA in het familiebedrijf hebben hem gevormd tot de multidisciplinaire, no nonsense-adviseur die hij vandaag de dag is. Met een nuchtere kijk op zaken, maar wel met de nodige eigenzinnige humor, zet hij zich volledig in voor zijn klanten.  

Welke werkzaamheden heb je verricht voordat je bij UNO aan de slag ging?

Na mijn studie bedrijfseconomie ben ik kort assistent-accountant geweest voordat ik financial controller werd in het automotive-bedrijf van mijn ouders. Na een paar jaren ben ik vervolgens vestigingsmanager geworden om na een jaar of 6 alle aandelen over te nemen. Op dat moment was ik DGA van een autobedrijf (merkdealer) met drie vestigingen en 40 man personeel. En uiteraard heb ik in mijn jeugd auto’s gepoetst, in de werkplaats gewerkt en auto’s verkocht!

Zijn er vaardigheden die je in je vorige werkzaamheden hebt opgedaan van toepassing op je huidige werk als adviseur? Zo ja, welke?

De bedrijfsopvolging vond vlak voor de kredietcrisis plaats. Vanaf dag één was het dus alle hens aan dek en was er helaas veel tegenwind. Veel zaken zijn op mijn pad gekomen: het doorvoeren van een reorganisatie, ontslagprocedures, sluiten van een bedrijfsvestiging en uiteindelijk een faillissement. Eigenlijk heb ik vrijwel alle zaken meegemaakt die je in een zwaar-weertraject kunt meemaken. Al deze items komen dagelijks voorbij in mijn insolventie-, bedrijfskundige en financiële projecten binnen UNO.

In hoeverre is het van belang om zelf ondernemer te zijn (geweest) om goed advies te kunnen geven?

Ik vind dat het geen absolute must is om zelf ondernemer te zijn geweest om goed advies te kunnen geven. Wel brengt het veel voordelen met zich mee. Het krachtenveld en de dynamiek waarin je als ondernemer opereert leer je niet uit studieboeken. Als je niet direct betrokken bent geweest bij het runnen van een bedrijf mis je deze kennis, ervaring en het inlevingsvermogen.

In mijn specifieke geval weet ik wat er bij komt kijken als er in zwaar weer gewerkt wordt, wat er allemaal op je pad komt en wat het met mensen doet als er gereorganiseerd dient te worden. Ik heb daar enorm veel van geleerd.

Wat is voor jou de meerwaarde van een adviseur?

De meerwaarde van een adviseur zit mijns inziens vooral in het toevoegen van specifieke kennis en praktijkervaring om een bepaalde klus te klaren. Eveneens zit de meerwaarde in het bewaren van het overzicht: dat er niets tussen wal en schip valt en dat de voortgang erin blijft.

Bij de meeste bijzondere situaties (slecht weer, bedrijfsopvolging, fusie, overname) ontbreekt het de ondernemer aan deze specifieke kennis en ervaring. Op eigen houtje pionieren brengt grote risico’s met zich mee. Tevens kan door het inschakelen van een adviseur de ondernemer zijn primaire focus op de onderneming blijven richten. Tijdens de verbouwing moet de winkel immers wel open blijven.

Zijn er opvallende zaken (trends) die je recentelijk bent tegen gekomen in je werk?

Ik zie duidelijk dat er steeds minder bedrijven in zwaar weer verkeren: het gaat gemiddeld beter in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat is uiteraard een goede ontwikkeling. Bovendien is het goed te zien dat de focus van een grote groep ondernemers zich in deze tijden van ‘beter weer’ verschuift naar de strategische fundamenten van hun onderneming en het vervangen van ‘noodverbanden’ door permanentere oplossingen. Immers, juist bij goed weer is het goed om de staat van je zeilen te controleren!


Andere Artikelen

Actueel

Laat 2021 een bijzonder jaar worden én dan niet alleen door het breken van weerrecords

Lees meer
Actueel

Minicursus ‘verkoopproces & bedrijfswaardering’

Lees meer