ZOEKEN

Adviseur uitgelicht: Adrie Luning

Artikel geschreven door: Adviseur uitgelicht: Adrie Luning op 13 juni 2017

Adrie is een van de financiële zwaargewichten van UNO. Bedachtzaam, geduldig en waarderend legt hij al jaren de basis voor geslaagde herstructureringen en verkopen.

Wat is jouw ondernemersachtergrond?

Ik ben sinds 2010 werkzaam bij UNO bedrijfsadviseurs. Voordat ik bij UNO aan de slag ging heb ik vele jaren bij een familiebedrijf in de grafische industrie gewerkt.

In de 20 jaar dat ik heb gewerkt voor dat familiebedrijf ben ik in aanraking gekomen met zo’n beetje alle aspecten waar een ondernemer mee te maken kan krijgen in zijn zakelijk bestaan: fantastische rendementen, financieel zware tegenslagen, personele reorganisaties, snelle groei, fusie en overnames, strategische vraagstukken, opvolgingsproblematiek en internationalisering. Al deze zaken heb ik voorbij zien komen in deze periode, waarvan ik achteraf dan ook kan zeggen “never a dull moment”.

Hoe ben je bij UNO terecht komen?

Tijdens de laatste jaren van mijn carrière in de grafische industrie kwam ik in aanraking met UNO bedrijfsadviseurs. Het familiebedrijf werd vol getroffen door de economische crisis en de malaise in de grafische sector. Tegelijkertijd werd de onderneming geconfronteerd met het verlies van controle op de gang van zaken bij de Hongaarse vestiging.

Samen met UNO hebben we het bedrijf door de zwaarste periode van haar bestaan geloodst, waarbij het uiteindelijk onvermijdelijk bleek om een groot deel van de onderneming te laten failleren. Na het faillissement ben ik als algemeen directeur nog een periode verbonden gebleven aan het deel van de onderneming dat het zware weer wél had overleefd.

Gepokt en gemazeld door de ervaringen in financieel zwaar weer besloot ik om de grafische industrie vaarwel te zeggen en me geheel te gaan toeleggen op het adviseren en ondersteunen van ondernemingen in bijzondere situaties.

Wat is jouw specialisme / waar ben jij expert in?

Adrie Luning - UNO bedrijfsadviseurs BV

Van origine ben ik een financial. Na de middelbare school heb ik mijn HEAO-diploma behaald en daarna heb ik mijn kennis verbreed en verdiept, vooral door de ervaring in de praktijk maar ook door regelmatig aanvullende opleidingen en trainingen te volgen.

Mijn beginperiode bij UNO kenmerkte zich door een stortvloed van insolventiedossiers. Nederland verkeerde midden in de economische crisis en wekelijks meldden zich ondernemers met het verzoek om assistentie. In deze periode heb ik ervaren hoe belangrijk de rol van een goede adviseur is wanneer de onderneming zich in zwaar weer bevindt.

Vaak is er sprake van een gespannen verhouding met financiers en de spanningen in een managementteam lopen op. Vaak is er al geprobeerd zaken bij te sturen maar blijken de doorgevoerde maatregelen onvoldoende effect te hebben en de ondernemer voelt zich steeds eenzamer worden. Juist dán kom ik goed uit de verf: objectief en nuchter een inventarisatie maken van de mogelijkheden en de onmogelijkheden, het management ondersteunen bij het maken van plannen om het tij te keren en een steun en toeverlaat zijn voor de ondernemer.

Ook nu het economisch beter gaat blijven ondernemingen behoefte hebben aan een betrouwbare adviseur. Wat ik het laatste jaar veel zie, is dat er ondanks herstel van rendement nog liquiditeitsproblemen zijn. Buffers van bedrijven zijn veelal verdampt en banken zijn nog terughoudend met het verstrekken van financiering, zeker als er in de jaren hiervoor stevige verliezen zijn gemaakt.

Verder word ik bijgeschakeld in aan- en verkooptrajecten van ondernemingen. De fusie- en overnamemarkt trekt duidelijk aan en ook in dit soort trajecten is onafhankelijk advies vaak zeer waardevol en eigenlijk onontbeerlijk.

Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen begeleiding bij zwaar weer of een bedrijfsoverdracht?

Veel zaken die van belang zijn bij het begeleiden van een overnametraject komen overeen met het begeleiden van ondernemingen in zwaar weer. Om een goed advies te kunnen geven is het van belang dat je je goed verdiept in het wel en wee van de onderneming. Hoe werkt het verdienmodel, hoe ziet de markt er uit waar de onderneming actief in is, is er voldoende kwalitatief goed management aan boord, zijn de processen voldoende onder controle en is de waardering van bezittingen en schulden in orde.

De dynamiek in een overnametraject is wel heel anders dan bij acute insolventie. Daar waar bij grote liquiditeitsproblemen vaak heel snel moet worden besloten en bijgestuurd, wordt er in een verkooptraject veel meer tijd besteed aan een grondige analyse en zorgvuldige afwegingen. Niettemin zijn de trajecten vaak net zo spannend en is koershouden van het allergrootste belang.

Hoe blijf jij jezelf ontwikkelen bij UNO?

Bij aan- en verkoopbegeleiding is het kunnen opstellen van een gedegen waarderingsrapport natuurlijk van levensgroot belang. Binnen UNO hebben we daarvoor de nodige expertise in huis.

Recentelijk merken we dat het kunnen uitbrengen van een objectief waarderingsrapport ook in allerlei geschillen (tussen aan- en verkoper of tussen aandeelhouders onderling) steeds belangrijker wordt. Ik heb daarom besloten om een opleiding aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam te gaan volgen.

De komende anderhalf jaar zal ik heel wat uurtjes besteden aan het verder ontwikkelen van mijn kennis rondom waarderen. Hopelijk kan ik mij in de loop van 2018 gaan rekenen tot het selecte gezelschap van Register Valuators.


Andere Artikelen

Actueel

Laat 2021 een bijzonder jaar worden én dan niet alleen door het breken van weerrecords

Lees meer
Actueel

Minicursus ‘verkoopproces & bedrijfswaardering’

Lees meer