In deze tweede blog wil ik stilstaan bij UNO. Nee, niet het spelletje UNO, niet de United Nations Organization (Verenigde Naties), maar uiteraard wél de UNO van UNO bedrijfsadviseurs.
Uno staat voor één, voor uniek, maar wat is toch die behoefte van iemand om uniek te zijn? Aan de ene kant wil niemand tot “de grijze massa” behoren, aan de andere kant wil ook niet iedereen “boven het maaiveld” uitsteken.
Als mensen lijken we best veel op elkaar, niet zozeer qua uiterlijk, maar meer in ons doen en laten. We eten en drinken allemaal (kunnen ook niet zonder), slapen, lachen, huilen en ervaren in grote lijnen dezelfde emoties. En toch zijn wij ALLEMAAL uniek, want niemand is precies hetzelfde als iemand anders. Dat komt door een combinatie van ervaringen, van persoonlijkheid en perspectief dat we op zaken hebben. Er is maar één persoon ter wereld die deze combinatie ervaart zoals jijzelf en dat ben jij zelf. Zelfs eeneiige tweelingen, die qua genen het meest op elkaar lijken, delen niet exact dezelfde ervaringen. Zij zullen deze bovendien niet op dezelfde manier filteren en interpreteren.
Niemand is zoals jij, niemand zal jouw leven leiden en dus zit er niets anders op dan je eigen leven te leiden.
Ik kan wel zeggen dat wij als UNO ons gelukkig prijzen dat wij ons niet in een prijsvechtersmarkt begeven. Uiteraard krijgen ook wij af en toe wel eens een opmerking over onze uurtarieven, wie niet? Maar over het algemeen benaderen ondernemers ons met een specifieke behoefte aan advies en begeleiding, waarbij zij écht een adviseur nodig hebben. Simpelweg omdat deze objectief naar de onderneming kijkt of omdat men zelf bijvoorbeeld de kennis en ervaring mist om een proces zelf ter hand te nemen. Die kennis en ervaring is bij UNO wel aanwezig en gelukkig willen ondernemers daar voor betalen.
Dit geldt echter lang niet altijd ook voor de ondernemers zelf. Zij hebben veel vaker wel te maken met prijsconcurrentie en dan kun je wel zeggen: Mijn dienstverlening of product is uniek, maar is dat daadwerkelijk ook zo? Én nog belangrijker ervaren klanten dit ook en willen zij hiervoor betalen?
In een blog die ik zelf op internet heb gevonden, vond ik een aantal tips om het onderscheidend vermogen van je bedrijf te vinden. Ik zal ze niet allemaal delen (ik deel de link naar het artikel wel: https://thnkbranding.nl/blog/5-tips-om-het-onderscheidend-vermogen-van-je-bedrijf-te-vinden), maar wilde er wel eentje uitlichten: Kijk naar wat je concurrenten allemaal hetzelfde doen en doe dat anders. Opvallen om het opvallen is natuurlijk niet de boodschap die ik hiermee wil verkondigen, maar vraag eens aan klanten waarom ze voor jou hebben gekozen of aan niet-klanten waarom ze bij jou zijn afgehaakt. Het lijkt misschien een open deur, maar door de bril van een ander, zie je echt andere dingen.
Inmiddels werk ik een jaar bij UNO en ik heb een goed beeld van het bedrijf, de werkzaamheden en mijn collega’s.
Mijn collega’s zijn absoluut uniek én verschillend in hun persoonlijkheid en werkwijze. Grappig is ook om te zien dat om die reden bepaalde klanten wel óf juist niet bij iemand passen. Belt een potentiële klant met een vraag, dan probeer ik op basis van zo’n eerste telefoongesprek in te schatten welke collega het beste bij hem/haar en bij de concrete vraag zou passen. Dat is ook de collega naar wie ik probeer door te verbinden.
Uiteraard beschikken wij over jarenlange kennis en ervaring, maar dat zal bij een andere bedrijfsadviseur niet anders zijn. Wel is de kruisbestuiving tussen onze adviseurs bijzonder. Elke adviseur heeft een andere (werk-) achtergrond. Door met meerdere adviseurs betrokken te zijn bij een opdracht, profiteert de klant hier optimaal van. We houden van een pragmatische aanpak en schrijven bij voorkeur geen ellenlange rapporten, als dat niet nodig is. We helpen liever om plannen concreet te maken én uit te voeren. Daarbij bewandelen we niet alleen de gebaande paden, maar durven we ook out of the box te denken.
Bijzonder is ook om te zien dat er niet alleen gekeken wordt of wij bij een klant passen, maar ook andersom. Eén van mijn collega’s verwoordde dat: “Ik ben laatst in een kennismakingsgesprek heel duidelijk geweest. Ik denk dat de klant daar ook wel even van schrok, maar ja,… zo ben ik in mijn advies ook. Als dat niet matcht, kun je daar maar beter direct achter komen i.p.v. halverwege een opdracht. Hierdoor kan een opdracht niet naar wens worden uitgevoerd. Vroeger was ik blij met elke opdracht, nu ben ik bij met opdrachten en klanten die bij mij passen”.
Wat mij “als nieuweling” bovendien opgevallen is in de dienstverlening van UNO, is de hoge mate van betrokkenheid bij en aandacht voor onze klanten. Is een project afgerond, dan houdt het contact niet op. In sommige gevallen blijven wij “aan boord” om op regelmatige basis nog te kunnen klankborden. Maar regelmatig komt het ook voor dat adviseurs spontaan een “oude” klant bellen om te vragen hoe het met ze gaat.
Niet voor niets staat er in ons merkverhaal:
“Wij helpen ondernemers in uiteenlopende sectoren bij het maken van ingewikkelde keuzes. In voor- en tegenspoed. En niet alleen zo lang de opdracht duurt, maar strategisch en duurzaam en in dienst van uw onderneming. Want hoe duurzamer de oplossing des te hoger de voldoening”.
En dat, dat maakt UNO voor mij uniek.