“Het was hard werken om het project binnen de deadline af te ronden. Dankzij jouw inzet is dat toch mooi gelukt”. Hoe fijn is het om dat van je leidinggevende of collega’s te horen? En toch is het nog steeds niet vanzelfsprekend om een compliment te geven of te ontvangen.
Op 1 maart is het “Nationale Complimentendag”: een dag die in het teken staat van het zien én erkennen van de goede wil, inzet en prestaties van anderen, zowel zakelijk als privé. Maar eigenlijk is het bijzonder dat een dag als deze nodig is om het geven of ontvangen van een compliment onder de aandacht te brengen. Hoe mooi zou het zijn als we ons bewuster waren van het effect van een compliment en wat minder zouden focussen op de dingen die niet goed gaan.
Het geven van een compliment benadrukt wat goed gaat en zorgt er voor dat werknemers meer vanuit hun eigen kwaliteit gaan werken. Een werknemer zal het gewaardeerde gedrag vaker willen laten zien. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat het ook anderen stimuleert om hun werk beter te gaan doen.
Bovendien is gebleken dat als je een compliment ontvangt, je zelf ook eerder geneigd bent een compliment te geven. Dat werkt door in de sfeer op de werkvloer en zorgt er ook voor dat mensen meer open staan voor het aanspreken op verbeterpunten. Het versterkt bovendien de onderlinge band tussen collega’s en draagt bij aan een gezonde en constructieve communicatie.
Het belang van een compliment is wel aangetoond, maar hoe geef je nu een goed compliment? Ook hier is al veel onderzoek naar gedaan. De belangrijkste tips:
Bron: Complimenten op de werkvloer: zo geef je ze (goed) | Tijdwinst.com (feedbackgeven.nl) en De kracht van complimenten op de werkvloer – Job werkt (job-werkt.nl)