ZOEKEN

Wat kunnen ondernemers van honden leren

Artikel geschreven door: Tjarda van Dam op 25 augustus 2022

Enkele weken geleden was het internationale kattendag en dat was voor mij een mooie gelegenheid om eens een blog te schrijven over wat katten uniek maakt en wat ondernemers van hen kunnen leren.

Nu blijkt dat ook de hond een eigen dag heeft. De internationale hondendag is dit jaar op 26 augustus.

Tja en als we dan wat van de kat kunnen leren, dan vast ook wel van de hond. Tijd dus voor een nieuwe blog.

Benader iedereen met een glimlach

Door een onbekende kwispelend tegemoet te treden, krijgt een hond meestal het voordeel van de twijfel en reageren mensen meestal wel vriendelijk. Trek je de parallel naar de mens (en dus naar de ondernemer), dan is duidelijk dat iemand benaderen met een glimlach over het algemeen positiever wordt ervaren dan met een neutrale blik. Misschien een open deur, maar toch ….

Loyaal

Ben jij goed voor een hond, dan is deze enorm loyaal. Vertrouwen en respect zorgen voor loyaliteit. Dit geldt niet alleen voor een hond, maar zeker ook in het bedrijfsleven. Benader en behandel je medewerkers met respect, vertrouwen en geef je hen verantwoordelijkheid, dan zijn het vaak loyale medewerkers en dat is wat je als ondernemer het liefst wilt.

Blijf positief

Als je een hond streng toespreekt of als een hond wordt weggestuurd omdat iemand simpelweg niet van honden houdt, is een hond dat doorgaans binnen enkele minuten al weer vergeten. En als je een hond hebt, ben je dan wel eens ’s ochtends beneden gekomen met een chagrijnige hond in zijn of haar mand? Nee toch? Je wordt altijd kwispelend en enthousiast begroet.

Lekker makkelijk zul je denken, zo werkt het bij mensen niet. En ergens klopt dat ook wel, maar niet helemaal. Natuurlijk kun je negatieve dingen, die gebeuren, niet “zomaar” aan de kant schuiven, maar er in blijven hangen heeft ook geen zin. Leef in het heden, geniet van elk moment en begin elke dag met positieve energie.

Bron: Wat kunnen wij ondernemers leren van honden? – HWIB Keurmerk

Maak eens een pas op de plaats

Altijd maar blijven doorgaan en je meer dan 100% voor je bedrijf inzetten ga je niet lang volhouden. Het is simpelweg nodig om af en toe pas op de plaats te maken. Kijk maar naar hoe sledehonden dat doen. Hebben zij hard gerend tijdens een tocht, dan krijgen ze verplicht rust om op te laden. Dat voelt misschien als verloren tijd, maar door de tijd te nemen te herstellen, kunnen ze daarna weer 100% geven.

Samen sta je sterk

Een hond is van nature een roedeldier. Dat is natuurlijk niet alleen veel gezelliger, maar heeft in de natuur ook een functie, omdat een groep samen beter kan jagen, maar zich ook beter kan verdedigen tegen een buitenstaander. Leidt de ene hond af, kunnen anderen hem van de andere kant wegjagen.

En dat geldt voor de ondernemer net zo. Altijd alles alleen oplossen werkt niet. Het is juist fijn als er 1 of meerdere personen zijn die vanuit een andere invalshoek met je meekijken. Dat lost niet alleen het ene probleem op, maar zet ook aan om een volgende moeilijke situatie op een andere manier aan te vliegen.

Bron: 3 lessen die ondernemers kunnen leren van een hond | LinkedIn


Andere Artikelen

Actueel

UNO als deskundige aan het woord in webinar van NBA

Lees meer
Actueel

Komt onze economie in een ‘perfect storm’?

Lees meer