ZOEKEN

Bedrijfsstrategie Financiering

“Wat we wilden is daadwerkelijk gelukt”

Bedrijfsstrategie Financiering

“Wat we wilden is daadwerkelijk gelukt”

Familiebedrijf Holthausen uit Hoogezand zag al ruim tien jaar geleden kansen in de verschuiving van fossiele naar duurzame gassen. De plannen van de broers Carl en Stefan Holthausen kregen al snel vorm. Toen hun waterstofauto, de Hesla, wereldnieuws werd, ging de achtbaan steeds harder. Eén nijpend vraagstuk: investeerders voor de noodzakelijke financiering. Stefan: “We hebben UNO gevraagd ons te helpen om verder te komen in plaats van stil te staan. En dat kunnen we nu.”

Familiebedrijf

Stefan Holthausen is algemeen directeur van de Holthausen Groep, leverancier van gassen en toebehoren aan de industrie. Hij heeft bovendien de leiding over Holthausen Energy Points dat waterstoftankstations en groengastankstations beheert en exploiteert. Zijn broer Carl zit op dochteronderneming Holthausen Clean Technology, dat voertuigen ombouwt tot voertuigen op waterstof. Het begon echter allemaal 75 jaar geleden. “Mijn opa heeft het bedrijf op 13 april 1945 opgericht, direct na de bevrijding van Hoogezand. Hij werd zuurstofleverancier voor de Groningse scheepsbouw. Toen er vervolgens aardgas werd gevonden bij Slochteren, zowat bij ons in de achtertuin, werd mijn opa toeleverancier van de noodzakelijke gassen voor het aanleggen van de infrastructuur voor aardgas. Later stapte mijn vader in het bedrijf. Hij voegde nieuwe bedrijfsdelen toe en stuurde het bedrijf tot ergens begin dit millennium.”

Toetreding en groei

“Lange tijd bleef Holthausen een klein bedrijf. Toen mijn broer Carl in 1995 toetrad, waren we nog maar met vier mensen. In 2000 ben ik erbij gekomen. Ik kreeg dezelfde opdracht als mijn broer: mijn eigen centjes verdienen. We hebben nieuwe markten aangeboord, namen allerlei bedrijven over, groeiden in aantal medewerkers en werden marktleider van gasdistributie in Nederland. Maar als je groeit, moeten dingen ook anders gestructureerd worden. En moet je over de toekomst gaan nadenken.”

Naar de toekomst

“Als familiebedrijf heb je als taak om het bedrijf naar de toekomst te brengen. Tenminste, dat vind ik. Onze conclusie was dat onze producten van dat moment niet pasten in de groene wereld van de toekomst. We hebben daad bij woord gezet en zijn begonnen met waterstof en groen gas. En dan vooral met de rol van waterstof in mobiliteit. In 2016 richtten we daarom Clean Energy Solutions op. Daarna is het snel gegaan, zeker toen we in de spotlight kwamen met onze Hesla op waterstof. Maar de noodzakelijke investeringen werden steeds groter. Ik worstelde al een tijdje met dit dossier. We werden geprezen als koploper, maar we konden dit niet alleen.”

Vertrouwen van investeerders

“Je investeert in een markt die zich nog moet ontwikkelen. Ondanks dat je met de juiste dingen bezig bent, bleek het hartstikke moeilijk om gefinancierd te worden. Ze kijken vooral naar het verleden, niet naar de toekomst. Maar waterstof heeft nog geen verleden. We hadden hulp nodig om tot goede modellen te komen waar investeerders ook vertrouwen in hebben. Via via zijn we toen in april 2019 bij UNO terechtgekomen.”

Financierbaar maken

“Ik wist niet wat we konden verwachten. Ik heb alleen gezegd: ‘help!’ UNO heeft ons toen geholpen met het goed toonbaar maken van onze cijfers en plannen, zodat de financiële sector begrijpt wat we aan het doen zijn. We hebben samen de financiële rapportages op orde gebracht, geflankeerd door businessplannen. We weten wat we doen, maar het goed op papier zetten van wat je doet is een vak apart. Althans, dat heb ik afgelopen jaar wel gemerkt. Het verhaal moet wel kloppen en mensen moeten je wel kunnen volgen.”

Met iedereen in gesprek

“We hebben ook contact gehad met Roelof van der Wielen en voor de cijfers later met Arno Elting. Maar onze vaste contactpersoon was Laurens Kruize en dat is hij nog steeds. Een fijne vent, leuk om mee te werken. Hij heeft het hele proces begeleid en was ondertussen een goede sparringpartner. Hij is mee op pad gegaan om met alle stakeholders en samenwerkingspartners te praten. Ook zodat hij een beter gevoel kreeg bij alle cijfers en bij wat ik aan het roepen was. Hij was ook altijd aanwezig bij gesprekken met banken. Altijd goed voorbereid en goed doordacht. Bij UNO weten ze hoe een bank denkt, hoe de financiële wereld in het algemeen denkt. Zij slaan een brug tussen de ondernemer en de financiële wereld.”

Herstructureren

“De divisies die we in de loop der jaren hadden toegevoegd, bleken niet zo mooi gepositioneerd binnen de holding. Ze waren er gewoon naast geplakt. Laurens heeft ons geadviseerd hoe we dit beter konden structureren. Hij heeft ons ook begeleid in de gesprekken met de derde aandeelhouder die er toen nog was. Deze is in goed overleg uitgekocht, onder andere zodat Holthausen duidelijker een familiebedrijf werd. Dit was een van de noodzakelijke stappen om structuurrisico’s te verminderen en verder te komen.”

Tegengas en realisme

“Laurens stelde zeker ook wel kritische vragen. Ik zou zelf graag morgen nog veel meer doen. Maar de realiteit is dat je wel een plan moet hebben. Als ondernemer kijk je door een roze bril en heb je rotsvast vertrouwen in wat je aan het doen bent. Laurens is meer een realist. Je moet de kansen pakken die er zijn, maar niet de risico’s uit het oog verliezen. Wat kan je nou wel en wat kan je nou niet? Dan is het goed om mensen om je heen te hebben die wat tegengas geven.”

Klaar voor de toekomst

“Tot op de dag van vandaag heb ik een goede aan Laurens en UNO. We zitten nu in de laatste ronde en we kijken heel positief terug op onze samenwerking. De realiteit maakt wel dat we wat langzamer gaan dan dat ik wilde. Een netwerk aan waterstoftankstations bouwen is natuurlijk behoorlijk kapitaalintensief. Maar UNO heeft er in ieder geval voor gezorgd dat wat we wilden ook daadwerkelijk is gelukt.”