Klantcases

“Mede door UNO verliep de verkoop heel soepel”

Fusie & Overname Service Kunststof Kozijnen
Zelfs als je weet dat je je bedrijf ooit zult verkopen, kan het juiste moment ineens onverwacht aanbreken. Bijvoorbeeld doordat er meerdere partijen tegelijk interesse tonen. Dat overkwam Anton Oostland, sinds 2018 eigenaar van Service Kunststof Kozijnen (SKK) in Assen. Hij vroeg UNO bedrijfsadviseurs om de verkoop te begeleiden. Anton: “Het was een slim samenspel tussen een goede advocaat, de directeur van SKK, mij als verkoper en Daan Noort van UNO. Met zo’n combinatie krijg je een mooi project.”

Meer weten?

Onze adviseurs helpen je graag verder.

Directeur wordt eigenaar

“Ik heb lang bij een bank gewerkt en ging daarna het bedrijfsleven in. In 2011 werd ik directeur van SKK. Het bedrijf heeft altijd in automatisering geïnvesteerd en heeft bovendien een interessant businessmodel. Naast projectmatig- en serviceonderhoud aan kozijnen kunnen klanten, zoals woningbouwstichtingen, het onderhoud afkopen. Voor een vaste prijs komt SKK langs wanneer het nodig is. Hierdoor heb je als bedrijf het voordeel van een stabiele stroom aan inkomsten. Toen ik directeur werd, lag mijn focus eerst op het ‘straktrekken’ van het bedrijf. In 2018 kon ik het kopen, maar ik had niet de intentie om het zo snel al weer te verkopen.”

Kopers melden zich

“Het bedrijf groeide goed door. We hadden prachtige winstcijfers en de wind in de rug. Tijdens de coronaperiode in 2020 merkte ik dat al die video-vergaderingen niks voor mij zijn. Ik ben iemand die graag echt contact met mensen heeft. Gelukkig was mijn beoogde opvolger Menno Nieuwenhuis klaar voor de stap naar algemeen directeur. Dat hij in 2021 directeur werd, bleek een goede timing: al na een half jaar meldde zich een eerste koper. Al vrij snel waren er zelfs vier liefhebbers! Toen wist ik dat ik contact moest opnemen met Daan.”

Niks hoeven uitleggen

“Ik kende Daan al van mijn netwerk. Hij hoefde zich niet meer te bewijzen, want ik wist wel dat hij wat kon. Daarnaast kende hij het bedrijf al goed: toen ik SKK in 2018 kocht, begeleidde UNO juist de verkopende partij. Daardoor hoefde ik weinig uit te leggen. Hij had bovendien een goede klik met mijn advocaat, Erik Eshuis (TRIP). Een goede advocaat en een goede adviseur die het goed met elkaar kunnen vinden; dat is heel belangrijk in zo’n proces.”

Presenteren aan elkaar

“Ik wilde vooral begeleiding in het neerzetten van SKK en het krijgen van een goede prijs. Daarom besloten we om eerst alle partijen te laten langskomen, zodat ze zich aan ons konden presenteren. Dat was interessant, want de een pakt dat natuurlijk beter op dan de ander. Vanaf het eerste moment hadden we zelf ook een presentatie. Daan tilde dit naar een hoger niveau dan dat je zelf zou kunnen. Hij zorgde ervoor dat we niks vergaten en dat alles goed stond. Wat wel hielp is dat SKK alles qua data meer dan goed op orde had, van financiële gegevens tot ziekteverzuim. Het was daarom relatief eenvoudig om de dataroom te vullen en netjes aan te leveren. Toch hebben Menno, Daan en onze controller nog enorm veel werk verzet om dit alles goed te verzorgen.”

Onderhandelingsachtbaan

“Vervolgens mocht iedereen een bieding doen en deden ze alle vier een bod. De hoogste bieder was het Duitse Schüco. Het was niet alleen het beste bod, maar ik denk ook het beste voor SKK. Ze zouden het bedrijf echt verder kunnen brengen. De hele afwikkeling is heel soepel verlopen. Het was een kwestie van op het juiste moment de juiste dingen doen. Wat ik wel bijzonder vond is dat de koper dan zegt dat het doorgaat, maar dat ze dan toch nog allerlei lastige vragen gaan stellen. Daardoor krijg je het gevoel dat het misschien toch niet doorgaat. Hierin heeft Daan ons gerustgesteld. Het hoort blijkbaar bij het spel. Het is wel nodig om bij zo’n emotionele achtbaan begeleid te worden.”

Veel gelachen, weinig verrassingen

“Verrassingen? Nee, die waren er eigenlijk niet. Daan heeft gewoon gedaan wat hij moest doen, namelijk het begeleiden van de verkoper, maar zeker ook de Duitse koper. Ook de cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland begeleidde hij goed. Prettig aan UNO is dat alles bijna vriendschappelijk gaat. We hadden er veel lol in en hebben veel gelachen. Daan gaf goede tips en gaf mij het gevoel er echt voor mij en SKK te zijn. Ik vond het bovendien prettig dat verkoopbegeleiding door UNO zowel op uurbasis als op feebasis mogelijk is. Op uurbasis paste het best bij mij. Ik zou het een volgende keer direct weer zo doen.”

Zorg dat je er klaar voor bent

“Dat we onze data zo goed op orde hadden, maakte zeker indruk op de kopers. Maar mijn belangrijkste tip voor andere ondernemers met vergelijkbare plannen is dat je heel goed moet nadenken over je opvolging en hoe je afscheid wilt nemen van je bedrijf. Dat bepaalt niet alleen de uiteindelijke exit-strategie, maar zeker ook de verkoopwaarde van de onderneming. Ik wilde liever niet als directeur blijven zitten; de benoeming van een algemeen directeur in een eerder stadium maakte dat mogelijk.”

Toekomstplannen

“Natuurlijk ben ik desondanks nieuwsgierig naar hoe het verder gaat met SKK. Zoals gehoopt is Schüco daadwerkelijk bezig om SKK internationaal verder te brengen. Ik spreek Menno nog met enige regelmaat en blijf zo een beetje op de hoogte. Wel hoop ik binnenkort af te leren om in de we-vorm over SKK te praten, haha. Ondertussen ben ik op zoek naar een nieuw bedrijf voor een vergelijkbaar avontuur. Daar is Daan op de achtergrond opnieuw bij betrokken. Onze samenwerking is een succesvolle formule.”

Meer kinderen kunnen helpen

“Na de verkoop was er nog een stukje begeleiding vanuit UNO, maar inmiddels is het traject echt afgerond. Maar we bellen elkaar vast wel binnenkort, gewoon om te vertellen hoe het gaat. Het fijnste aspect aan deze overname? Dat nu ook in andere landen kinderen van onze rolstoelen, van onze mobiliteit, gebruik kunnen maken. Dat we nu nog meer kinderen kunnen helpen met onze producten.”

Bekijk ook

Bedrijfsstrategie Kisuma Chemicals

“Met dit plan kunnen we op weg naar de toekomst”

Lees het verhaal van Kisuma Chemicals