ZOEKEN

Fusie & Overname

“UNO was van onschatbare waarde voor deze overname”

Fusie & Overname

“UNO was van onschatbare waarde voor deze overname”

Wat zijn je opties als je marktleider bent en er in eigen land geen groei meer mogelijk is? In die situatie kwam Veldink4kids uit Nieuw-Buinen. Deze specialist in rolstoelen voor kinderen zag toekomst in overname door een buitenlandse partij. UNO hielp om dit proces van begin tot eind succesvol te laten verlopen. Arnold van Zuijlekom, managing director van Veldink4kids: “Je verkoopt toch min of meer je kindje, dus je wilt daar heel zorgvuldig in zijn.”

Op maat gemaakte kinderrolstoelen

Arnold: “Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar vroeger bestonden er nog geen rolstoelen voor kinderen. Ik heb dit bedrijf elf jaar geleden overgenomen van oprichter Jan Veldink. Hij begon in de jaren ‘80 met rolstoelen voor topsporters, maar maakte al snel de overstap naar maatwerkrolstoelen voor kinderen. Net als rolstoelen voor sporters zijn ze licht en bovendien snel door de scheve stand van de wielen. Het afgelopen decennium hebben we met een eigen team meerdere nieuwe modellen ontwikkeld. De rolstoelen worden vervolgens per klant op maat gemaakt. Met die aanpak groeiden we van 10 naar ruim 20 medewerkers en werd Veldink4kids marktleider van Nederland.”

Export om te blijven groeien

“Marktleider zijn is mooi, maar het haalde wel de groei uit ons bedrijf. Ook doordat er in Nederland gelukkig steeds minder kinderen een rolstoel nodig hebben. We dachten daarom aan export. Deels om te kunnen groeien en deels om ook kinderen in andere landen zo’n op maat gemaakte rolstoel te gunnen. Want zover als wij in Nederland zijn, zover zijn ze in de meeste landen nog lang niet. We raakten in gesprek met distributeurs, maar waren bang dan toch de ziel van ons product te verliezen. Vervolgens werden we benaderd door een grote partij. Ik heb veel gesprekken met ze gevoerd, maar kreeg het gevoel dat ik de controle over het proces verloor.”

‘Even sparren’ werd samenwerking

“Als ondernemer en directeur heb je honderd petten tegelijk op. Je bent boekhouder, psycholoog, technicus, alles tegelijk. Daarom is het goed om experts in te huren als iets uit je vingers dreigt te glippen. Ik heb daarom contact opgenomen met Hans Nijstad van UNO. Ik kende hem nog van vroeger en wilde even sparren. Wat is handig en strategisch van belang voor Veldink4kids? Hij vroeg of ik open stond voor verkoop. Zo ja, maak er dan een echt traject van, was zijn advies. Dat mondde uit in een samenwerking voor een verkooptraject.”

Begeleiding in voortraject

“Samen met UNO maakten we een shortlist van mogelijke bedrijven. We stuurden ze allemaal dezelfde relatief beperkte informatie en een geheimhoudingsverklaring met de vraag een eerste bod te doen. Dat we vijf multinationals konden overtuigen om met weinig informatie zo’n traject in te gaan; daarin heeft UNO enorm geholpen. En heel bijzonder: alle vijf de bedrijven deden een bod en kwamen met een toekomstplan! Vervolgens zochten we naar het meest optimale pakket: de beste combinatie van bod en plan.”

Mobiliteit van de klant centraal

“Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met Ottobock. Zij zijn groot geworden met state-of-the-art protheses, maar misten nog kinderrolstoelen in hun aanbod. Het gemak van de klant dienen, dat staat bij Ottobock centraal. Net als bij ons. Onze mensen werken met hun hart. Doel is een goede rolstoel voor kinderen; financieel succes is secundair. Het moet voor de kinderen voelen alsof ze een nieuwe fiets krijgen. Zo leverden we een keer een rolstoel af, waarbij het kind al samen met vriendjes op de stoep stond te wachten. Vervolgens ontstond er ruzie tussen de vriendjes over wie als eerste in de rolstoel mocht. Dat is de magie van ons product, de ziel waar ik het eerder over had.”

Uitblinker in intermenselijk vernuft

“Maar voor het zover was, moesten we flink onderhandelen. Je gaat met elkaar een pijplijn in. Je wilt allebei dat het een succes wordt, maar komt steeds nieuwe problemen tegen. Hoe blijf je dan bij jezelf? Zeker als zo’n multinational met een groot, duur team achter je aan komt? Iets tegenover dat grof geschut zetten, daarin was UNO echt van onschatbare waarde. Hans en ook Marian van der Werf stonden naast mij en soms zelfs voor mij. Ze stelden zich op de juiste momenten empathisch of juist hard op. Los van hun expertise is het vooral die intermenselijke ervaring, zeg maar hun sociaal vernuft, waarin UNO uitblinkt.”

Van elkaar willen leren

“De verkooptransactie is nu achter de rug. Zo’n overname is net een huwelijk. Het voelt goed en alles lijkt te kloppen, maar pas na het huwelijk komt de ervaring in de praktijk. Ik ben ook heel benieuwd naar wat wij kunnen leren van zo’n groot, log bedrijf. En andersom kunnen zij ook veel van ons leren. Bijvoorbeeld over hoe lean & mean wij werken. Maar misschien is dat naïef: wij zijn met 23, zij met 8500, haha. Ik blijf in ieder geval nog een tijdje aan om onze identiteit te bewaken.”

Blind vertrouwen

“Het was af en toe een harde onderhandeling. Daarom was de hulp van een expert ook noodzakelijk. Anders verdrink je als ondernemer in het proces. Van begin tot eind heeft UNO mijn verwachtingen voor 100 procent waargemaakt. Waar ik vooral positief door verrast werd is dat we elkaar steeds exact aanvoelden. De deal stond een paar keer op klappen. Dan zeiden we op het goede moment tegen elkaar ‘hey, voorzichtig, anders blaas je de deal op’. Er was sprake van blind vertrouwen tussen mij en UNO. Dat moet je ook wel hebben in zo’n samenwerking.”

Meer kinderen kunnen helpen

“Na de verkoop was er nog een stukje begeleiding vanuit UNO, maar inmiddels is het traject echt afgerond. Maar we bellen elkaar vast wel binnenkort, gewoon om te vertellen hoe het gaat. Het fijnste aspect aan deze overname? Dat nu ook in andere landen kinderen van onze rolstoelen, van onze mobiliteit, gebruik kunnen maken. Dat we nu nog meer kinderen kunnen helpen met onze producten.”