ZOEKEN

Turnaround management

“UNO heeft ons uit onze cocon getrokken”

Turnaround management

“UNO heeft ons uit onze cocon getrokken”

Een paar jaar geleden kreeg modeproducent Grosso Moda te maken met verschillende faillissementen in de keten. Dit leidde helaas tot afboekingen, waardoor het eigen vermogen van het bedrijf onder druk kwam te staan. Oprichter en DGA Guus Backelandt betrok UNO bedrijfsadviseurs bij het uitdenken van een nieuwe strategie. “Uiteindelijk moet je het zelf doen. Het is natuurlijk beperkt wat ze kunnen doen, maar wel heel bepalend.”

Internationaal bedrijf

Het interview met Guus laat even op zich wachten, omdat hij eerst nog in het buitenland is. “Ik ben redelijk veel in andere landen, zeker wel een paar keer per maand. We hebben klanten in Europa en Canada en we produceren in Oost-Europa, Vietnam, Cambodja… Dat brengt wel met zich mee dat je veel onderweg bent.”

Eigen plan uitvoeren

“Ik ben in 1992 begonnen met Grosso Moda. Misschien iets eerder, het is maar net waar je het verhaal oppikt. Ik had een baan nodig om de avond-HEAO te mogen doen, kwam terecht bij een modebedrijf en groeide al snel door tot directie-assistent. Daar onderzocht ik hoe we de productie naar lagelonenlanden in Oost-Europa konden verplaatsen, maar het bedrijf koos voor een andere aanpak. Toen dacht ik: waarom doe ik het dan niet zelf? Het was spannend en nieuw, maar ik was wel overtuigd van mijn plan. En zo is het verder gegroeid en gegroeid. Gewoon door stinkend ons best te doen.”

Bekende merken

“We werken voor zowel merken als retailers. Bijvoorbeeld Esprit, s.Oliver, Opus, Hugo Boss, en verder wat je ziet in het straatbeeld: Steps, P&C, en nog veel meer. Sinds de reorganisatie concentreren we ons nog meer op onze kerntaken. Enerzijds zijn we een productieplatform. Daar zijn we goed in met zowel eigen fabrieken als fabrieken die onder ons werken. Anderzijds bieden we nu een fast fashion concept: 6 tot 8 weken van design tot levering. Vroeger bepaalde de mode-industrie wat mensen droegen, tegenwoordig bepaalt de consument wat er gebeurt. En dan moet je snel en slagvaardig kunnen handelen.”

Crisis

“In 1998 kregen we een eerste crisis voor de kiezen waarbij we 30 procent van onze omzet verloren. Dat was de eerste keer dat we een spiegel voorgehouden kregen en ons realiseerden dat het best complex is wat we doen. Later, in 2015/2016, kregen we te maken met een aantal serieuze faillissementen. We hadden last van onverzekerde debiteuren en ons eigen vermogen ging in rook op. Je kunt daar de crisis wel de schuld van geven, maar uiteindelijk moet je naar jezelf kijken.”

Inzicht krijgen

“Onze bank gaf aan goede ervaringen met UNO te hebben en dat het bedrijf waarschijnlijk goed bij ons zou passen. Vervolgens heeft Daan Noort ons begeleid, vooral in het krijgen van inzicht. Hij heeft geholpen om duidelijk te maken waar we wel en niet goed in zijn en waar we wel en niet geld mee verdienen. We hebben goede ervaringen met UNO. Ze zijn niet binnengestapt en meteen met conclusies gekomen wat we dan zouden moeten doen. Ze weten hoe belangrijk de ondernemer zelf is.”

Verder vooruit kijken

“Samen zijn we gaan onderzoeken waar we op dat moment stonden. Daan heeft ons uit onze cocon getrokken en bewust gemaakt van de toekomst van de markt. Ons laten durven een toekomstschets te maken. Je kunt vlak voor je voeten kijken, maar ook op de kaart kijken naar waar je uiteindelijk naartoe wilt.”

Keuzes maken

“Uiteindelijk hebben we gezegd dat we keuzes moeten maken. We hebben afscheid genomen van de helft van onze klanten. Er werd duidelijk wat we wilden automatiseren en digitaliseren. Ook is de hele managementstructuur veranderd. Bovendien hebben we alles teruggebracht tot uren. Hiermee nemen we beslissingen en hiermee kunnen we medewerkers ook meenemen in keuzes.”

Alles onderbouwen

“Daan heeft enorm bijgedragen aan de cijfermatige onderbouwing van het businessplan. Hij heeft bijvoorbeeld een matrixsysteem opgezet waarin we aan al onze activiteiten een waarde hebben toegekend. Een soort cafetariasysteem voor klanten. Wil je dit? Dan kost het dat. Wil je dit ook? Dan kost het dit. Als een klant niet bereid is onze prijs te betalen, dan nemen we afscheid. Ook daar moet je op durven vertrouwen.”

Frisse blik

“Wat ik van te voren misschien niet had verwacht, is dat dit proces mij heeft losgeweekt van systemen en situaties waarin ik vastgegroeid zat. Ik kon weer met een frisse blik kijken en voelde mij steeds zekerder over de gekozen koers. Je moet het zelf doen, maar UNO heeft die ruimte voor mij geschapen. Ik mis in dit interview de vraag wat ik niet goed vind aan UNO. Maar eigenlijk weet ik niks, haha. Ze zijn heel bescheiden; stappen niet je bedrijf binnen met meteen overal een mening over.”

Kritische vragen

“UNO is nog steeds betrokken bij Grosso Moda. Ze kijken nog steeds mee op rapportageniveau. Het is denk ik goed om zeker eens per jaar een scan te doen. Doen we nog steeds wat we afgesproken hebben met onszelf? Het is goed om daar met diezelfde nuchterheid op te laten schieten. Ik vind het erg belangrijk dat iemand die ons goed kent af en toe kritische vragen stelt.”