Klantcases

“Ons al gezonken schip werd weer boven water gehaald”

Herstructurering Royal Duyvis Wiener
85 procent van alle chocolade in de wereld is ten minste één keer in het productieproces door een machine van Royal Duyvis Wiener gegaan. “Dat is dan ook de voornaamste reden dat we nog bestaan,” vertelt CEO Theo Pouw. Het bedrijf maakt hoofdzakelijk machines die van cacaobonen cacao maken en machines die van cacao chocola maken. “We zijn weliswaar marktleider in deze nichemarkt, maar toen UNO bij ons binnenkwam waren we eigenlijk al zo goed als failliet.”

Wil je even meekijken?

“Ik zit hier pas sinds 2018,” gaat Theo verder. “Ik heb 35 jaar bij ING gewerkt en heb sinds 7 jaar een adviesbureau. Via die weg raakte ik betrokken bij Royal Duyvis Wiener (RDW). Er was een ‘probleempje’ en of ik even mee wilde kijken. Een turnkeyproject in Canada was totaal uit de klauwen gelopen. RDW bouwde daar een chocoladefabriek en alles wat fout kon gaan, ging fout. Het personeel stond daar in Canada gedemotiveerd te sleutelen onder barre omstandigheden met temperaturen fors onder nul. Maar het had ook effect op de rest van het bedrijf. De andere klanten werden minder goed bediend en de situatie was slecht voor de liquiditeit.”

Bank vraagt om derde partij

Dat RDW net een nieuwe huisbankier had, maakte de situatie niet eenvoudiger. “De bank voelde zich op het verkeerde been gezet en werd nerveus. De toenmalige CEO werd uit haar functie ontheven en ik werd gevraagd om op de toko te passen, samen met de nieuwe CFO Mark van den Burg. Dit was voor de bank nog niet genoeg; er moest een derde, onafhankelijke partij bij. De bank stelde twee partijen voor. We hadden direct een klik met UNO, met name door de oprechtheid van Hans Nijstad en Jos Haverkort. Toen zijn we een traject van ruim anderhalf jaar ingegaan waarin we alle facetten van het bedrijf onder handen hebben genomen.”

Zinkend schip redden

“We waren een schip dat al gezonken was. UNO heeft ons weer boven water gekregen, maar uit elk laatje dat we vervolgens open trokken, kwam water. Het was mij al snel duidelijk dat UNO er echt voor de onderneming was. Wel ook met de bank in het achterhoofd, maar vooral zodat de onderneming gered zou worden. De bank, het personeel, de aandeelhouder, onze klanten en leveranciers: niemand had er belang bij dat de onderneming om zou vallen. Maar zo’n puinhoop als dit hadden ze bij UNO nog nooit gezien.”

Projectadministratie op orde

“Een van de speerpunten was het afwikkelen van het project in Canada en het op orde brengen van onze projectadministratie. De wijze waarop RDW projectadministratie voert is een hele specifieke en daar heeft Luuk Veurink ons enorm mee geholpen. Er liepen 285 projecten, terwijl we maar zo’n 80 tot 90 projecten tegelijk aankunnen. Alle losse eindjes en achterstanden werden stukje bij beetje weggewerkt.”

Maatwerk kent grenzen

“Een ander probleem was ons product. We leverden eigenlijk altijd volledig maatwerk. Als de klant een blauwe knop wilde, maakten we een blauwe knop. Daardoor was het veel te veel werk om een product te maken. Ons maatwerk was weliswaar ook een belangrijke kracht van ons bedrijf, maar maatwerk moet wel voortkomen uit een bepaalde standaard. Natuurlijk gaan we chocolademakers niet vertellen hoe zij hun chocola moeten maken, maar de kleur van bijvoorbeeld een knop kan prima gestandaardiseerd worden.”

Feiten en emoties

“Omdat UNO zo’n goed contact had met de bank en we ons ook aan de afspraken konden houden, zaten we wat dat betreft eigenlijk in rustig vaarwater. Het scheelde ook wel dat zowel ik als onze CFO geen verleden bij RDW hadden en de situatie dus ook niet onze verantwoordelijkheid was. Bovendien kan UNO goed objectiveren. Ze haalden de emotie eruit. Daardoor kun je betere beslissingen nemen en gaat de bank ook eerder mee. Waar wel veel emotie meespeelde, was bij de aandeelhouder. Alle aandelen zijn in handen van een goededoelenstichting. Ook dat heeft UNO heel goed aangepakt. In het krachtenveld van de stichting, de bank en de directie heeft UNO enorm goed zijn rol gepakt, zodat we dit dal achter ons konden laten.”

Geen magie, wel verrassing

“Wat mij in alles opviel, is dat UNO een sturende rol pakt, maar daarin niet overdrijft. Natuurlijk hadden ze ideeën, maar ze waren daarin niet dwingend. En als ze vonden dat iets goed liep, dan trokken ze zich terug. De prijs-kwaliteitverhouding was daardoor heel goed. Maar ik heb het sowieso niet gezien als iets dat iets kost, maar als een investering in het voortbestaan van het bedrijf. UNO komt niet binnen met een toverstokje ofzo, maar redt wel wat er te redden valt, zodat alle stakeholders weer content zijn. Vooral UNO’s rol met de bank heeft mij enorm verrast.”

Op weg naar de toekomst

“UNO heeft op dit moment geen rol meer anders dan dat ze af en toe contact opnemen om te vragen hoe het gaat. Het is natuurlijk nooit af, maar het is niet meer het crisismanagement waar we in zaten. We hebben nieuwe afspraken gemaakt met de bank en de aandeelhouder en die afspraken moeten we de komende jaren nakomen. Als dat lukt, dan zijn we over een paar jaar weer een gezonde onderneming. Het is een heel professioneel proces geweest, waarbij we ook veel hebben gelachen.”

Bekijk ook

Turnaround management Vaatstra

“UNO liet ons duidelijke keuzes maken”

Lees het verhaal van Vaatstra