Klantcases

“Met dit plan kunnen we op weg naar de toekomst”

Bedrijfsstrategie Kisuma Chemicals
Het klinkt als een ondernemersdroom: een goedlopend bedrijf in een groeiende markt en ook nog een paar veelbelovende innovaties op de plank. Toch kan zo’n situatie ingewikkeld blijken. Zo ervoer ook Kisuma Chemicals, een bedrijf in Veendam dat voor 100 procent in handen is van een Japans moederconcern. Managing director Marcel Oolbekkink vertelt over hoe UNO hielp het pad naar de toekomst duidelijk te krijgen: “We moeten naar een duurzame wereld met elkaar en daar willen we met onze innovaties een rol in spelen.”

Specialist in hydrotalciet

Marcel vertelt enthousiast over alle toepassingen van synthetische hydrotalciet, de magnesiumcomponent waar Kisuma Chemicals in gespecialiseerd is. “In feite maken we wit poeder, een chemisch kristal met heel bijzondere eigenschappen. We zijn hier in 1999 gekomen omdat Europa milieuvriendelijker wilde worden, bijvoorbeeld door lood uit auto’s te halen. Hydrotalciet is een milieuvriendelijk alternatief voor lood als stabilisator in PVC, zoals in dashboards en kabels onder motorkappen. Maar het zit ook in BOPP, zoals chipszakken. Voor onze Japanse moeder Kyowa Chemical Industry waren we de eerste locatie buiten Japan. Dat vonden ze in het begin best spannend, maar we kunnen steeds meer onze eigen toekomst vormgeven.“

Groei én innovatie

“We zijn heel druk en hebben grote uitbreidingen kunnen doen. Die groei komt bijvoorbeeld doordat steeds meer PVC gerecycled wordt. Voedselresten zorgen voor geurresten en hydrotalciet kan een deel van die geuren afvangen. Ook de opkomst van elektrische auto’s heeft effect. Omdat er simpelweg meer kabels onder de motorkap zitten, maar ook door de strenge eisen aan kabels van snelladers. Je wilt immers geen brand bij een tankstation. Ondertussen hebben we diverse innovaties onderzocht. Twee daarvan zijn nu klaar voor de pilotfase. De eerste bestaat uit een sorbent, korrels waarmee steeds opnieuw CO2 uit grote installaties wordt afgevangen en kan worden hergebruikt. De tweede innovatie is hydrotalciet met een organische interlayer. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat een aan een coating toegevoegd anticorrosiemiddel minder snel vervliegt.”

Druk met de dagelijkse praktijk

“Feitelijk hebben we dus een goedlopend bedrijf, maar ook ineens twee start-ups. We wisten niet goed hoe we dit moesten realiseren. Er kan met innovaties veel misgaan en onze mensen waren al zo druk met de dagelijkse praktijk. Die vroegen zich soms af waarom we enerzijds kosten aan het beheersen zijn bij de bestaande producten en dan aan de andere kant veel kosten maken voor het testen van nieuwe dingen. Sommige bedrijven lukt het om binnen een bestaand bedrijf iets nieuws te ontwikkelen, maar veel vaker lukt het niet. We hebben wat adviseurs om hulp gevraagd, maar daar kwamen we niet verder mee. Toen hoorden we via-via dat UNO misschien kon helpen.”

Tweede indruk

“Toen Laurens Kruize en Roelof van der Wielen langskwamen om hun voorstel toe te lichten, was onze indruk eigenlijk niet zo goed. We zochten iets anders dan waar ze mee kwamen. Geen plaatje van waar we tegenaan zouden gaan lopen, maar juist een beeld van de stip op de horizon en een stappenplan daarnaartoe. Die feedback hebben ze heel serieus genomen. De tweede offerte was totaal anders. Dat ze echt luisterden en met een andere aanpak kwamen, vond ik heel krachtig. Dat heeft ons over de streep getrokken.”

Stappenplan, valkuilen en handvatten

“Ze zijn de organisatie ingegaan en hebben met veel mensen gesproken. Vervolgens kregen we een advies dat wat mij betreft heel sterk was. Zowel die stip op de horizon, maar ook welke valkuilen er zijn. En heel belangrijk: praktische handvatten per valkuil. Zo trek je mijn gedachten uit de dagelijkse beslommeringen en kan ik verder kijken, waardoor je dus verder komt. UNO heeft ook advies gegeven over hoe we mensen op de werkvloer op de hoogte kunnen houden. Maar overleg met Japan is nu eerst belangrijk. Ook daarvoor heeft UNO een presentatie gemaakt.”

Bureaucratie als valkuil

“Een herkenbare valkuil in het advies? Dat het bij gevestigde bedrijven vaak voorkomt dat de voor innovatie benodigde ondernemersgeest om zeep wordt geholpen met bureaucratie. Dat er voor elk wissewasje een memo nodig is. Maar ook dat medewerkers zo’n nieuw project wel leuk vinden, maar na een tijdje toch terugvallen naar de dagelijkse standaard. Ook het onderscheid maken tussen technisch risico en marktrisico was voor ons een belangrijk advies. Soms maak je keuzes op basis van technische risico’s, maar daar heb je niks aan als je daardoor een product maakt waar geen enkele klant op zit te wachten.”

Structuur moet disciplineren

“Maar je moet de vaste structuren ook niet helemaal loslaten. Ik geloof zelf in wat Elon Musk zegt: als je wilt innoveren, moet je fouten durven maken. Maar wat UNO zegt is dat je innovatie wel in structuren moet vatten, als je er echt wat van wilt maken. Er is een moment dat je innovatie geen concept meer is, maar een product. Die pijplijn wordt nu gebouwd en de betrokken medewerkers moeten weten waar ze naartoe werken.”

Japanse cultuur

“Een fijne extra was dat UNO al vrij snel iemand mee liet kijken die bekend was met Japanse bedrijven. Ze hadden goed door dat dit alles toch wel op een bepaalde manier gepositioneerd moet worden naar de aandeelhouder. In Japan kijken ze veel verder vooruit dan in Nederland. Zo werd mij laatst gevraagd of ik even de omzet van juli 2026 wilde doorgeven. Ook kan het soms lastig zijn om erachter te komen wat een Japanner nou echt vindt. De harmonie van het gesprek is vaak belangrijker dan de waarheid. Als Nederlander zijn wij vaak geneigd om bot op onze eigen waarheid te focussen en beschadigen we mensen soms onbedoeld met onze woorden.”

Voldoende handvatten

“Dit stuk is nu afgerond. Nu moeten we zelf aan het werk. Ik denk wel dat we nu voldoende handvatten hebben om onze innovaties succesvol in de markt te zetten. Maar ja, the proof is in the pudding. We zullen vast wel dingen tegenkomen, die we nu nog niet voorzien. Problemen, of misschien een bepaalde weerstand. Dan is het de vraag of we er zelf uitkomen of toch weer advies nodig hebben. Op zo’n moment weten we UNO opnieuw te vinden.”

Bekijk ook

Bedrijfsstrategie

Financiering Holthausen

“Wat we wilden is daadwerkelijk gelukt”

Lees het verhaal van Holthausen