Kennisbank

Aandacht

author image UNO

Google je het woord AANDACHT, dan krijg je als eerste zoekresultaat een prachtige definitie van Wikipedia. “Aandacht is het cognitief proces van het gericht waarnemen van de omgeving. Aandacht wordt soms ook opgevat als het toekennen van verwerkingscapaciteit. Het is verwant aan begrippen als: alertheid, concentratie en selectief verwerken van informatie.”

De Van Dale doet het iets korter en bondiger: Aandacht = oplettendheid, belangstelling: de aandacht trekken opvallen; de aandacht vestigen op.

Maar in “gewone” mensentaal, wat is nu aandacht en waarom is het zo belangrijk?

Waarom is aandacht zo belangrijk?

Je kunt de nodige theorieën vinden over het belang van aandacht, persoonlijk ben ik een liefhebber van de Piramide van Maslow. Grafisch goed vormgegeven, waardoor het duidelijk is dat je behoeften kunt categoriseren. Zo is de behoefte aan bijvoorbeeld zelfontplooiing een “hogere” behoefte en wordt deze alleen nagestreefd als onderliggende basisbehoeften zijn vervuld.

De behoefte aan aandacht kun je in de piramide plaatsen op het snijvlak van sociale acceptatie en waardering.

Een mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Dat betekent erbij horen, gezien en gehoord worden, gerespecteerd worden en vul zelf maar verder in. Herkenbaar toch? Mensen zijn van nature sociaal en dus hebben zij behoefte aan contact met anderen. Hechting met of aan anderen geeft een gevoel van zekerheid, veiligheid of bescherming. Behoefte aan aandacht heeft ook te maken met behoeft aan waardering, erkenning en respect.. Het betekent dat de ander je ziet staan, interesse en belangstelling toont en bereid is om naar je te luisteren.

Aandacht voor ondernemers

De behoefte aan aandacht bestaat niet alleen in je persoonlijke leven, ook zakelijk hebben ondernemers deze behoefte. Als het gaat over bijzondere omstandigheden, zoals wij dat noemen, waarin de ondernemer ondersteuning nodig heeft, staat het gevoel van vertrouwen en veiligheid voorop.  Als je, als ondernemer, je hele “hebben en houden” op tafel legt, moet je jouw adviseur kunnen vertrouwen, moeten gegevens in veilige handen zijn, maar moet de ondernemer ook zeker het gevoel hebben dat er geluisterd wordt.

Dat aandacht wat ons betreft onlosmakelijk verbonden is met ons werk, blijkt niet alleen uit onze pay off “Aandacht voor ondernemers”, maar kenmerkt ook onze manier van werken. Wij voeren voor onze klanten een bepaalde opdracht uit, maar daar houdt het wat ons betreft niet op. Ook naderhand blijven wij, als de klant daar prijs op stelt, betrokken.

We fungeren als strategisch sparringpartner, maar bellen simpelweg na verloop van tijd ook gewoon om te vragen hoe het gaat. En we doen meer. We sturen gevraagd en ongevraagd informatie naar de klant als wij denken dat deze interessant zou kunnen zijn en hebben recentelijk onze AANDACHT gelanceerd.

Onze AANDACHT

In onze AANDACHT besteden we, hoe kan het ook anders, aandacht aan onderwerpen en cases die ons bezighouden en die we graag willen delen. Geen ellenlange verhalen, maar korte berichten over een actueel thema, zoals Fusie en Overname, bedrijfswaardering, insolventie of herstructurering. Of over hoe andere ondernemers onze dienstverlening hebben ervaren.

Al is het maar 5 minuten, even je aandacht ergens anders op richten, zorgt weer voor nieuwe inzichten en wellicht een andere kijk op je eigen bedrijf.

Verdien jij onze aandacht ook? Schrijf je dan in voor onze AANDACHT of bel eens voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en een kop koffie (thee of water mag uiteraard ook).

Lees ook

Hoe vind je de geschikte koper voor je bedrijf? (2)

author image Tim Klinker

Hoe vind je de geschikte koper voor je bedrijf?

author image Tim Klinker