Hoe pas ik mijn verdienmodel aan aan de veranderende markt?

Het antwoord hierop is eigenlijk simpel: creëer toegevoegde waarde en nut deze uit. Kijk scherp naar de diensten of producten die u als ondernemer aanbiedt en of deze aansluiten bij de vraag vanuit markt.

Wat maakt uw product of dienst bijzonder? Wat heeft u wat uw concurrenten niet hebben? Wat is de essentie van wat u biedt en hoe helpt dat uw klanten?

Als dat eenmaal is gedefinieerd, kunt u kijken naar de kostprijs, vraagprijs en acceptabele marges. Maar denk ook aan het inzetten van  nieuwe technieken. Kunt u uw fysieke dienst ook online aanbieden? En hoe dan? Denk en kijk buiten de historie van uw onderneming en neem hierin ook mee wat de concurrentie laat zien ter inspiratie. En kijk vooral ook naar andere markten; hoe innoveren zij en wat kan u daarvan leren?

Vergeet echter niet: veranderen kost tijd en geld. Maak dus ook de investeringen inzichtelijk die nodig zijn om uw aangepaste verdienmodel te effectueren, niet alleen de opbrengsten. En kijk realistisch naar de korte- en lange termijn consequenties.

Blijvend anticiperen op de altijd veranderende markt is van levensbelang voor elke ondernemer. Heroverweeg daarom regelmatig het verdienmodel van uw bedrijf. Zo blijft u scherp en weloverwogen sturen.

Strategische heroriëntatie

Een strategische heroriëntatie evalueert de huidige koers van de onderneming en staaft deze aan nieuwe ontwikkelingen. Een belangrijke actie om te ondernemen bij dalend rendement of externe bedreigingen en kansen.

Bekijk bedrijfssituatie