Hoe efficiënt is de communicatiestructuur binnen mijn bedrijf?

Interne communicatie is een breinbreker voor bijna alle organisaties. Te veel communiceren bedreigt de efficiency, te weinig uiteindelijk ook. Wat is een efficiënte communicatiestructuur? Welke cadans is vereist?

Centrale vraag is: welke doelstellingen zijn er per afdeling en hoe worden deze behaald? Dit kan onderzocht en berekend worden. Al snel zal blijken waar het knelpunt zit. Of de knelpunten. Wordt er te veel vergaderd? Of juist te weinig, waardoor medewerkers langs elkaar heen gaan werken? Beiden komen de efficiency bepaald niet ten goede.

De juiste organisatie- en communicatiestructuur is die structuur die de doelstellingen het best ondersteunt, zonder in te boeten aan efficiency. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel tools en tricks die de interne communicatie snel en goed kunnen verbeteren. Maar dan moet  u wel weten waar de knelpunten zitten; begin dus met onderzoeken en ga vanuit daar planmatig te werk. Dan bouwt u gedegen aan een efficiënte communicatiestructuur.

Ondersteuning voor het management

Soms kan het gebeuren dat het management van een bedrijf  voldoende capabel is en zelfstandig verandering kan managen binnen de bedrijfsvoering, maar toch behoefte heeft aan een klankbord gedurende dat proces. Dan is ondersteuning van buitenaf inroepen een goede keuze.

Bekijk bedrijfssituatie