ZOEKEN

5 vragen aan Jos Haverkort

Artikel geschreven door: 5 vragen aan Jos Haverkort op 23 maart 2016

Jos Haverkort richtte in 1991 UNO op. Met zijn ruime bedrijfskundige en financiële ervaring is hij een waardevolle adviseur voor ondernemingen in bijzondere situaties. Jos is de laatste jaren vooral actief bij complexe projecten in branche onroerend goed, retail en renewable energy. Ook is hij betrokken bij verschillende projecten op het gebied van fusie & overname. Jos wordt binnen UNO, maar ook daar buiten, vaak geraadpleegd om zijn creatief en oplossend vermogen en vasthoudendheid in onderhandelingen.

Wat vind jij  moeilijke opdrachten?

Daar waar de cultuur binnen het bedrijf moet kantelen vanwege een veranderde marktstrategie, kun je als adviseur veel tegenwerking ervaren. Vooral wanneer er al heel lang op een bepaalde manier gedacht wordt. Het management en personeel moeten beiden mee in de verandering. Familiebedrijven zijn dan de moeilijkste categorie, vooral wanneer er ook een opvolgingskwestie speelt. Dit vind ik persoonlijk wel de leukste opdrachten, want de uitdaging is groter en bij succes geeft het veel voldoening.

Wat vind jij interessante  opdrachten?

Ik vind het vooral interessant om het verdienmodel achter veranderende markten te analyseren en zo mogelijk bestaande modellen te herijken. De kennis van UNO ligt specifiek in het ontrafelen van causale verbanden tussen verschillende ontwikkelingen. De kunst is met de klant duurzame verdienmodellen te ontdekken en te implementeren.

Welke marktontwikkelingen houd jij scherp in de gaten?

Er wordt momenteel veel geconsolideerd, overgenomen en verkocht; het is een heel beweeglijke markt waar veel aan de hand is. Wat je nu veel ziet is dat de klassieke verdienmodellen veranderen. Je moet innovatief en creatief zijn om een nieuw verdienmodel te verzinnen, maar het is wel noodzakelijk om je staande te houden in de markt van morgen.

Kijk bijvoorbeeld naar de energiemarkt: in de toekomst kost het opwekken van energie wellicht niets meer (er is voldoende wind en zon aanwezig), dus daar zullen de verdienmodellen moeten wijzigen. Of in de retail: het aanbieden van schoenen in een winkel is niet langer voldoende om daadwerkelijk schoenen te verkopen. Dat je iets te verkopen hebt, betekent niet dat iemand het wil hebben. Je ziet met name in de detailhandel de afstand tot de markt kleiner en verdienmodellen transparanter worden. Je moet meer van jezelf laten zien en duidelijkheid bieden over je toegevoegde waarde.

Dan gaan we een stapje verder in de keten en kijken naar de vastgoedeigenaren. Mede door de online verkoopkanalen van retailers en supermarkten zullen in de toekomst minder vierkante meters aan winkeloppervlakte nodig zijn. Wat moet je dan met die ruimte als vastgoedeigenaar? En überhaupt het eigendom van spullen staat ter discussie. Willen de jonge mensen van nu in de toekomst nog wel huizen, auto’s en spullen bezitten? Dit zijn vraagstukken waar ik mij dagelijks mee bezig houd.

Waar moeten ondernemers op gaan letten?

Bedrijven die momenteel qua marktpositie ‘stuck in the middle’ zijn, krijgen het behoorlijk lastig. Je kunt in de markt een trek waarnemen richting transparante modellen, waarin je echt in staat moet zijn om je kennis, specialisme, kortom, je meerwaarde te tonen. Dat moet goed zichtbaar zijn en aansluiten bij de markt. Waar is nu behoefte aan? Waar is straks behoefte aan? Denk hier goed over na.

Je zult dus een strategische positie moeten kiezen en daar hoort een helder en strak profiel bij. Wie ben je? En voor wie ben je er? Welke probleem lost jouw product of dienst op? De toon wordt steeds persoonlijker: je kunt je klant direct aanspreken.

Wat is jouw toegevoegde waarde als adviseur?

Mijn kracht ligt voornamelijk in het begeleiden van complexe vraagstukken. Ik help ondernemers graag zelf ontdekken dat zaken anders moeten en hoe dat precies moet. Het is niet aan mij om ze te vertellen hoe het moet, dan sla je een heel stuk van de reis over. Dat levert geen duurzame verandering op.

Ik zie voornamelijk veel bedrijven waar een sterke mate van tunnelvisie aanwezig is. Vaak zijn ze vergroeid met hun klanten en bouwen hun budget op basis van wat ze denken dat hun klanten volgend jaar gaan doen of in het afgelopen jaar hebben gedaan. Dat houdt geen stand meer als die klanten wijzigen door marktveranderingen.

Om dit te doorbreken bied ik reflectie en stel vragen. Ik vraag ondernemers hoe hun markt er in de toekomst uit zal zien, we analyseren samen ontwikkelingen in aanpalende markten en kijken of we parallellen kunnen trekken met ontwikkelingen in ongerelateerde markten. Waar wil je naar toe? Wat moet er dan gebeuren? En dan stellen we samen een duurzaam strategisch plan op.


Andere Artikelen

Actueel

Laat 2021 een bijzonder jaar worden én dan niet alleen door het breken van weerrecords

Lees meer
Actueel

Minicursus ‘verkoopproces & bedrijfswaardering’

Lees meer