ZOEKEN

Crowdfunding als overnamefinanciering?

Artikel geschreven door: Kyra Weaver op 7 juli 2015

UNO bedrijfsadviseurs was op 12 mei 2015 aanwezig op Crowdfunding Day in de Amsterdam ArenA. Onze missie: onderzoek doen naar de nieuwste financieringsmogelijkheden die crowdfunding een deel van onze klanten in het MKB biedt. Wist u dat crowdfunding meermaals succesvol is ingezet voor het verkrijgen van overnamefinanciering? UNO doet verslag.

Crowdfunding

Bij crowdfunding denk je al snel aan gratis financiering voor start-ups, een technologisch hoogstandje, of een hip sociaal project, het liefst biologisch. Echter, crowdfunding komt voor in alle soorten en maten en wordt tegenwoordig ook gebruikt door bestaande MKB-ondernemers om hun financieringsbehoeften te dekken. En zo is ineens een heel nieuwe dynamiek ontstaan in de financieringsmarkt.

Honderden pionierende MKB’ers zijn inmiddels voorzien van groeikapitaal, werkkapitaal, investeringsfinanciering voor vastgoed, financiering voor bancaire aflossing of overnamefinanciering. In 2014 zijn ongeveer 600 ondernemingen gefund voor een totaalbedrag van ruim €51 miljoen. Tussen 2011 en 2014 is het totaalbedrag aan crowdfunding op de Nederlandse markt jaar op jaar verdubbeld.

Vreemd vermogen in de blender

Het is waar: een bancaire lening is voor de MKB-onderneming goedkoper. Maar wat als je huisbankier niet bereid is om de extra financiering in te vullen die nodig is voor je ondernemingsplannen? Het is duidelijk merkbaar dat financiële instellingen de risicoperceptie in de afgelopen jaren behoorlijk hebben aangescherpt. Daarbij komt nog dat financieringen van beperkte omvang (< € 250.000) voor banken onvoldoende verdiencapaciteit hebben en daardoor minder interessant zijn.

Combifinanciering. Stapelfinanciering. Co-financiering. Fusion financing. Zo heeft ieder zijn favoriete term en worden ze allemaal door elkaar gebruikt. De eerder beschreven defensieve houding van financiële instellingen kan mogelijk lijden tot het mainstream worden van combinatiefinancieringsconstructies. Er is dus kennis nodig van alternatieve financieringsbronnen.

Uitgelicht: crowdlending

In dit artikel willen wij u graag iets vertellen over crowdfunding als overnamefinanciering aan de hand van een voorbeeld. Kapsalonconcept Sjenkels (met een tiental vestigingen in Nederland) heeft vorig jaar de overstap gemaakt van bancaire financiering naar crowdfunding. Wat hen betreft is crowdfunding en franchising complementair aan elkaar. De heer Kavelaar, CFO van Sjenkels Partners BV, vertelde in zijn presentatie op Crowdfunding Day dat de huisbankier haar positie als strategisch partner verloor.

Een financieringsaanvraag bij de bank had plots een doorlooptijd van een aantal maanden (in plaats van weken) en een snelle wisseling van accountmanagers kwam de vertrouwensrelatie niet langer ten goede. Daarom klopte de franchiseorganisatie aan bij crowdfundingplatform Kapitaal op Maat. Binnen drie weken was de volledige financieringsbehoefte ingevuld.

Recentelijk heeft Sjenkels Partners BV voor een tweede keer gebruikgemaakt van crowdfunding. Dit keer om de aandelen van een van de vertrekkende partners terug te kopen. Het betreft een lening van €150.000, met een looptijd van 60 maanden en tegen een rentetarief van 6% per jaar. Deze lening is qua rente duurder dan een bancaire lening, maar als we Sjenkels Partners BV mogen geloven, wegen de voordelen meermaals op tegen de nadelen. Het grootste voordeel? Community: het creëren van lokale betrokkenheid en loyaliteit van toekomstige klanten.

Crowdfunding als marketingtool

Dit is voor MKB-bedrijven een mooie ontwikkeling. Door het aantrekken van een grotere groep lokale en niet-lokale (private en zakelijke) investeerders, de crowd, kun je grote marketingslagen behalen. Immers, het bouwen van community als franchiseorganisatie is een bijzonder waardevolle expeditie. Voorafgaand aan het openen van een nieuwe vestiging klantenbinding realiseren was tot voor kort alleen voorbehouden aan de bekendere winkelconcepten (grote, bekende brands).

Bovendien maakt de transparantie die samenhangt met crowdfunding deze manier van financieren een bijzonder sympathieke. Het is anders dan anders. De crowd is vooraf bekend met de investeringsrisico’s, de aanvrager met de garanties en zo ontstaat een mooie mengelmoes van risico, vertrouwen en collectief verantwoordelijkheidsgevoel. Community dus.

Koffiedikkijken

Wat gaat de toekomst ons brengen? Volgens Paul Dirken, Directeur Bedrijven bij Rabobank Nederland, wordt crowdfunding mainstream. Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland, deelt hetzelfde toekomstbeeld. De Rabobank gaat in elk geval inzetten op het ontwikkelen van combi financieringscontructies met crowdfunding. Ook ABN AMRO Bank voorspelt dat 2015 het jaar wordt van ‘mixen en stapelen’ en adviseert steeds vaker een financieringsmix. Dat u het even weet.

En denkt u na het lezen van dit artikel dat deze manier van financieren slechts voordelen biedt en toegankelijk is voor franchisers? Dat is niet zo; ook menig groothandel, dienstverlener of vervaardiger in een minder ‘sexy’ sector heeft succesvol gebruik kunnen maken van crowdfunding. Deze financieringsmarkt is nieuw en de mogelijkheden zijn vooralsnog talrijk. Wellicht ook voor u.

Wilt u meer weten of de mogelijkheden van crowdfunding voor uw bedrijf? Kom eens langs op de koffie bij UNO!


Andere Artikelen

Actueel

UNO adviseert bij verkoop Voetbalwedden.net

Lees meer
Actueel

Vroom Funderingstechnieken haalt investeringsmaatschappij aan boord

Lees meer